Sezon na grilla trwa w pełni. Grillowanie jest od lat jednym z ulubionych sposobów Polaków na spędzanie wolnego czasu na świeżym powietrzu. Jednak wielu miłośników grillowania nie zdaje sobie sprawy, że popełnia błędy, które mogą odbić się negatywnie na ich samopoczuciu i zdrowiu. Warto więc wiedzieć, jak robić to prawidłowo. Należy mieć świadomość, że ważne jest nie tylko, co grillujemy, ale również jak i za pomocą jakiego urządzenia to robimy. Dobrze pamiętać o kilku prostych zasadach i stosować się do nich po każdym rozpaleniu grilla. Zacznijmy od krótkiego przeglądu urządzeń do grillowania.

Mobilne grille ogrodowe

Profesjonalne grille cateringowe to urządzenia, z których można korzystać zarówno na dużych imprezach plenerowych, jak i w przydomowym ogrodzie, na tarasie lub działce. W zależności od preferencji możemy wybrać grill gazowy, elektryczny lub opalany węglem. Ze względu na specyficzny smak i zapach grillowanych potraw oraz stosunkowo niską cenę największą popularnością wśród użytkowników indywidualnych cieszą się grille ogrodowe na węgiel drzewny. Należy jednak pamiętać, że grillowanie rozpoczynamy dopiero wówczas, gdy paliwo będzie dobrze rozpalone. Jeśli zależy nam więc na nieco szybszym grillowaniu, należy rozważyć inwestycję w grill gazowy. Urządzenie jest gotowe chwilę po uruchomieniu zapłonu, a precyzyjna regulacja temperatury gwarantuje równomierną obróbkę cieplną. Potrawy grillowane są na płomieniu lub za pomocą kamieni z lawy wulkanicznej. Większość modeli posiada reduktor ciśnienia, który sprawia, że grillowanie jest bezpieczne. Grill elektryczny ma kilka niewątpliwych zalet, ale jedna z nich wydaje się najważniejsza – w przypadku niesprzyjającej pogody grillowanie można zorganizować w domu lub w altance i korzystać z niego przez okrągły rok – wszystko odbywa się bez udziału ognia, nie ma więc dymu.

Przed rozpoczęciem sezonu grillowego warto zaopatrzyć się w akcesoria do grilli ogrodowych – zapasowe ruszty i płyty żeliwne, szczotki do czyszczenia grilla, stalowe szpile do szaszłyków lub kamienie lawowe. 

Najważniejsze zasady zdrowego i bezpiecznego grillowania

  1. Rodzaj paliwa i rozpalanie grilla

Jak grillować zdrowo i bezpiecznie2

Jeśli korzystamy z grilla węglowego, zanim zaczniemy grillować, musimy go rozpalić. Można użyć do tego brykietu, węgla drzewnego lub drewna. W przypadku węgla i brykietu należy jednak zwrócić uwagę, czy spełniają one zasady normy DIN EN 1860-2, która dotyczy jakości paliw stałych i podpałek do grilla. Jeśli takiej informacji nie ma, lepiej nie ryzykować. Badania dowodzą, że zanieczyszczony brykiet i węgiel drzewny niskiej jakości lub niewiadomego pochodzenia charakteryzują się wysoką zawartością wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, w tym kancerogennych benzopirenów. Grillowanie możemy zacząć dopiero gdy na brykiecie pojawi się warstwa popiołu (zazwyczaj trwa to ok. 45 minut). Używając węgla drzewnego, musimy odczekać ok. 15-20 minut.

Przy wyborze drewna należy mieć pewność, że pozyskano je z gatunków drzew owocowych. Drzewa iglaste czy szyszki nie nadają się do grillowania ze względu na zawartość żywicy. W trakcie jej spalania powstają szkodliwe dla zdrowia związki. Z tego samego powodu nie należy również używać lakierowanego drewna lub zadrukowanego papieru. Podpałki starajmy się używać takiej, która nie zawiera substancji ropopochodnych.

  1. Ustawienie ma znaczenie

Zanim zaczniemy grillowanie, należy zwrócić uwagę na odpowiednie ustawienie urządzenia. Powinno to być miejsce, do którego nie docierają silne podmuchy wiatru. Najbezpieczniej ustawić go w ogrodzie – drewniany taras odpada z powodu dużego ryzyka zaprószenia ognia.

  1. Zdrowsze alternatywy 

Jak grillować zdrowo i bezpiecznie

Zamiast wołowiny i wieprzowiny warto wybrać mięso drobiowe lub ryby. Są mniej kaloryczne, zdrowsze i grilluje się je szybciej. Ryba na grilla powinna być świeża. Ryby mrożone lub filety, ze względu na dużą zawartość wody, tracą podczas grillowania zwartą strukturę i mogą rozpaść się na kawałki. Przed grillowaniem warto każdy kawałek mięsa i ryby zamarynować i doprawić świeżymi ziołami, które ułatwiają trawienie. Marynatę najlepiej zrobić samodzielnie. Zyskamy wówczas pewność, że będzie wolna od konserwantów i innych zbędnych dodatków. Grillowane potrawy będą zdrowsze, jeśli zrezygnujemy z gotowych sosów i dipów. Przygotowanie zróżnicowanych sosów na bazie jogurtu naturalnego zajmuje parę minut. Jeśli preferujemy gotowe rozwiązania, czytajmy uważnie etykiety i wybierzmy sosy o jak najkrótszym, prostym składzie.

  1. Pamiętaj o tackach

Jedna z najważniejszych zasad dotyczących zdrowego grillowania – nie kłaść kawałków mięsa bezpośrednio na ruszcie. Najlepiej skorzystać z perforowanych, aluminiowych tacek, które zapobiegają skapywaniu tłuszczu do paleniska i powstawaniu szkodliwych związków przenikających następnie do mięsa.

  1. Przypalone – niedozwolone

Należy uważać, aby nie zdejmować z rusztu mięsa, które jest niedopieczone. Jeśli chcemy mieć pewność, że mięso jest dopieczone również w środku, nie tylko na zewnątrz, warto mieć pod ręką termometr gastronomiczny z sondą. Warto pamiętać, aby nie spożywać mięsa mocno przypalonego lub zwęglonego – zawiera związki kancerogenne, dlatego w trakcie grillowania należy dość często sprawdzać stopień zrumienienia i w odpowiednim momencie odwrócić je na drugą stronę. Temperatura grillowania nie powinna być zbyt wysoka. Lepiej pozwolić mięsu na powolne grillowanie niż je przypalić.

  1. Zrównoważone menu

Potrawy mięsne warto urozmaicić warzywami. Grillowana papryka, cukinia, szparagi, bataty czy też czosnek są nie tylko zdrowe, ale również smaczne. Czosnek smakuje najlepiej, gdy grillowane są całe główki bez obierania. Zanim warzywa trafią na grill, należy je dokładnie umyć, osuszyć i posmarować odrobiną tłuszczu. Paprykę, cukinię i bakłażana warto wcześniej zamarynować w oliwie z czosnkiem i przyprawami. Grillujemy, używając aluminiowej tacki lub robimy warzywne szaszłyki.

Niezależnie od tego, z jakiego rodzaju grilla będziemy korzystać, po zakończeniu grillowej uczty należy wyczyścić dokładnie wszystkie elementy urządzenia, a więc usunąć resztki jedzenia, tłuszczu i popiołu, umyć grilla od wewnętrznej i zewnętrznej strony oraz wytrzeć wszystko do sucha, aby uniknąć ryzyka powstania korozji na metalowych częściach grilla. Najbardziej czasochłonne jest czyszczenie grilla węglowego.