Jak zadbać o czystość w lokalu gastronomicznym

Czystość w lokalu gastronomicznym to priorytetowa sprawa, szczególnie w nowej rzeczywistości z koronawirusem. Jednak niezależnie od tego na jaki tryb działania pozwalają aktualne rozporządzenia rządowe, dbałość o nienaganną higienę to wyzwanie, którego nie można lekceważyć. Idealnie czyste, błyszczące talerze, sztućce i filiżanki stanowią obok oferty wizytówkę każdego lokalu gastronomicznego, świadczą o jego poziomie i odpowiedzialności za klientów. Dlatego każdy lokal prowadzący działalność gastronomiczną musi zadbać o niezbędne artykuły higieniczne oraz profesjonalne środki czystości.

Czysty interes

Idealna czystość w lokalu gastronomicznym jest elementem decydującym często o tym, czy klienci ponownie skorzystają z naszych propozycji. Brudne pomieszczenia i klejące się stoliki, resztki jedzenia na sztućcach i obecność nieprzyjemnych zapachów potrafią odstraszyć skutecznie, mimo miłej obsługi oraz ciekawej i smacznej oferty. Warto pamiętać o starym przysłowiu, które mówi „jak Cię widzą, tak Cię piszą”. W czasach powszechnej popularności portali społecznościowych opinie klientów na temat lokalu rozchodzą się bardzo szybko. Klienci wystawiają opinie na firmowych fanpage’ach, a kilka złych recenzji obniża ogólną ocenę i zniechęca do odwiedzin nowych, potencjalnych klientów. Problem niedostatecznej czystości może wynikać zarówno ze źle rozpisanego lub nieprzestrzeganego grafika dotyczącego sprzątania, jak i nieodpowiednio dobranych środków czystości.

Jakie artykuły higieniczne należy więc mieć pod ręką, aby sprzątanie było efektywne, a utrzymanie czystości w lokalu nie sprawiało najmniejszego problemu? Po pierwsze musimy pamiętać o jednej, prostej zasadzie - tani, rzadko oznacza dobry. Dlatego nie warto oszczędzać kosztem jakości środków czystości i wybrać produkty dedykowane gastronomii. Chemia musi być przede wszystkim skuteczna.

Na początek skompletujmy niezbędne akcesoria do sprzątania:

Gdy mamy już niezbędne akcesoria, czas na profesjonalne środki czystości, wśród których powinny znaleźć się następujące produkty:

Należy pamiętać również o niezbędnych akcesoriach do łazienek (dozownikach do mydła, pojemnikach na ręczniki oraz suszarkach do rąk). W nowej rzeczywistości musimy zainwestować także w płyny dezynfekujące dla klientów oraz środki ochrony zdrowia dla pracowników: maseczki ochronne lub przyłbicerękawiczki ochronne, odpowiednio dostosowane osłony ochronnematy podłogowe z komunikatem o zachowaniu minimalnej odległości oraz kombinezony ochronne. W dobrej restauracji powinna znaleźć się ponadto maszyna do czyszczenia obuwia oraz sterylizator powietrza. Mimo dość wysokiej ceny warto zainwestować dla bezpieczeństwa i komfortu klientów w oba urządzenia.

Zasady, o których warto pamiętać

W aktualnej sytuacji należy zadbać o sprawne zarządzanie i wprowadzić zasady, dzięki którym utrzymanie czystości stanie się nawykiem. Warto stworzyć przejrzystą strategię działania, harmonogram prac związanych z utrzymaniem czystości oraz listę kontroli. Należy określić częstotliwość czyszczenia i dezynfekcji poszczególnych urządzeń i powierzchni i wyznaczyć osoby odpowiedzialne za realizację przydzielonych zadań. Stoliki i blaty kuchenne powinny być czyszczone i dezynfekowane po każdym użyciu - to miejsca, o które należy zadbać szczególnie. Nie wolno zapominać o idealnej higienie i przyjemnym zapachu w łazience - stan jej czystości powinien być kontrolowany kilka razy dziennie. Warto pamiętać również o czyszczeniu wyciągów i systemu klimatyzacji - w aktualnej sytuacji należy robić to częściej. Należy zwrócić uwagę, aby używać środków i preparatów dedykowanych konkretnym urządzeniom, powierzchniom i materiałom.

Dodaj komentarz

Pola oznaczone (*) są wymagane Twoje dane będziemy przetwarzać zgodnie z naszą Polityką prywatności.