Kilkuletnie dzieci w restauracji to nie zawsze mile widziani goście, zawsze znajdą się klienci, którym przeszkadza ich obecność skutkująca zazwyczaj zwiększonym poziomem głośności. Dlatego część lokali decyduje się wprowadzić ograniczenia wiekowe lub zakazuje całkowicie odwiedzin z dziećmi. Na przeciwnym biegunie znajdują się lokale, które nie mają nic przeciwko ich obecności, a nawet zachęcają młodych rodziców, wprowadzając do menu specjalne pozycje dla maluchów. To jednak tylko jedno z wielu możliwych udogodnień. Jeśli zarządzasz więc restauracją przyjazną dzieciom, należy pomyśleć o rozwiązaniach, które umilą im czas, a opiekunom umożliwią spokojną konsumpcję zamówionych dań. Warto pamiętać, że dziecko to również klient, o którego należy odpowiednio zadbać. Komfortowe warunki i przyjazna atmosfera dla całej rodziny to jeden ze sposobów na pozyskanie stałych, lojalnych klientów.

Przyjazne rozwiązania

Na jakie aspekty warto zwrócić uwagę i w co zainwestować, aby zdobyć zaufanie młodych rodziców i ich pociech? Przede wszystkim musimy zapewnić dzieciom bezpieczną konsumpcję i rozrywkę w czasie oczekiwania na zamówione dania. W przyjaznym dzieciom lokalu nie może zabraknąć więc specjalnego krzesełka do karmienia dzieci, które musi posiadać odpowiednie zabezpieczenia. Druga sprawa to wspomniane wcześniej menu, w którym powinno znaleźć się przynajmniej kilka propozycji dań i deserów opracowanych specjalnie z myślą o dzieciach. Dania nie mogą być pikantne i zbyt skomplikowane, a porcje odpowiednio zmniejszone. Najważniejsze, aby były smaczne i zdrowe – frytki z ketchupem uwielbia każde dziecko, jednak lepiej nie kusić ich najprostszymi i mało wartościowymi fast foodami. Warto opracować nazwy, które wywołują u dzieci pozytywne skojarzenia. Pamiętajmy również, że dzieci jedzą przede wszystkim oczami, dlatego nasze propozycje muszą być nie tylko zdrowe, ale także kolorowe. Ponadto należy zadbać o bezpieczne naczynia. Najlepiej, jeśli będą to naczynia z melaminy, które są bardzo lekkie i trwałe, odporne na uderzenia i zadrapania. Należy jednak pamiętać o warunkach użytkowania naczyń z melaminy. Nie należy podawać w nich bardzo gorących dań lub takich, które charakteryzują się wysoką kwasowością i nie używać w mikrofalówce. Komplet bezpiecznych naczyń powinien zawierać:

Jednak jedzenie to nie wszystko, dlatego musimy zadbać również o komfort i bezpieczeństwo dzieci w czasie oczekiwania na posiłek lub tuż po nim. Warto wygospodarować przestrzeń na gry, książki i zabawki, pamiętając, że rodzice powinni mieć swoje pociechy na oku. W kąciku dla dzieci powinny znaleźć się wygodne mebelki i poduchy. Jeśli dysponujemy większą przestrzenią, można pokusić się o salkę zabaw dla dzieci pod okiem doświadczonej opiekunki.

Rodzicom z bardzo małymi dziećmi powinniśmy zapewnić dostęp do pomieszczenia z przewijakiem i niezbędnymi środkami higienicznymi.

Dobrym pomysłem jest specjalne oznakowanie restauracji naklejką z hasłem „kids friendly” lub „dzieci mile widziane”. W ten sposób dajemy czytelną informację nowym, potencjalnym klientom.

Obsługa małego klienta

Decydując się na obecność rodziców z dziećmi, warto zorganizować pracownikom szkolenie z obsługi małego klienta – nie każdy kelner lub kelnerka wie jak postępować z dziećmi w restauracji. Personel mający do czynienia z dziećmi powinien być przede wszystkim cierpliwy i zawsze uśmiechnięty. Nienachalny, ale kontaktowy. Rodziców należy zapytać, czy nie potrzebują dla swojej pociechy fotelika do karmienia, a jeśli naszym klientem jest dziecko kilkuletnie, potraktujmy go jak dorosłego i zapytajmy na co miałby dziś ochotę. W oczekiwaniu na realizację zamówionych dań pokażmy dziecku kącik zabaw i zaproponujmy coś, co może dziecko zainteresować. Jeśli dziecko poczuje się w naszej restauracji dobrze, możemy być pewni, że zyskamy kolejnych, stałych klientów.